درباره ادرار و مدفوع نوزادان

مراسم توالت برای نوزادان

مشاهده نحوه رسیدگی به نیازهای بیولوژیکی نوزادمان به عنوان والدین جدید جالب است. وقتی صحبت از تعداد پوشک های مورد نیاز نوزادان در طول روز به میان می آید، در هفته های اول زندگی آنها چقدر اضطراب برای ما وجود دارد. ما هم به این موضوع علاقه داریم که ادارد و پی پی آنها چه رنگ و شکلی داشته است.

برای شروع، ما نوزادان خود را پس از غذا دادن به آروغ تحریک می کنیم. وقتی پوشک آنها در فواصل منظم پر می شود، احساس خوشحالی می کنیم، حتی احساس غرور می کنیم، زیرا این نشان می دهد که روده کوچولوش به درستی کار می کند. اما به زودی، این ما والدین خواهیم بود که بچه‌هایمان را تشویق می‌کنیم تا «به‌ درستی رفتار کنند»، به این معنی که آنها را از ایجاد صداهای «نامناسب»، باد درکردن و صداهای آروغ دور نگه داریم… این بدان معناست که کودک دچار مشکل جدیدی شده است. به مرحله بعدی رفته، از تنظیم عملکردهای بدن به مرحله اجتماعی شدن رسیده. این بدان معناست که ما حاضریم به تدریج کودکان کوچک خود را که به کودکان نوپا تبدیل می شوند، به آداب مناسب سوق دهیم.

همانطور که در بالا ذکر شد، در ابتدای زندگی نوزاد، والدین جدید علاقه زیادی به محتوای پوشک نوزادشان پیدا می کنند. این کاملاً منطقی است زیرا ممکن است در این فرآیند چیزهای زیادی در مورد سلامت کودک یاد بگیرند.

نوزادان تازه متولد شده مثانه های بسیار کوچکی دارند، بنابراین در چند هفته اول زندگی خود تا 20 بار در روز ادرار می کنند. برای هر یک از والدین مهم است که در نظر داشته باشند که هر نوزادی دارای ویژگی های متمایز خود است که بسته به عادات غذایی و رژیم غذایی، سن و ساعت بیولوژیکی شخصی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است.

 

ادرار / ضایعات مایع

روز اول زندگی

فراوانی: کودک باید حداقل یک (1) پوشک را با ادرار خیس کند.

قوام: ادرار غلیظ، زرد، با حضور احتمالی کریستال های صورتی به نظر می رسد.

روز دوم زندگی

فرکانس: کودک باید حداقل دو (2) پوشک را با ادرار خیس کند. قوام: ادرار غلیظ، زرد، با حضور احتمالی کریستال های صورتی به نظر می رسد.

روز سوم زندگی

فرکانس: حداقل سه (3) پوشک خیس.

قوام: ادرار نسبت به روزهای قبل رقیق تر به نظر می رسد و احتمال کمتری دارد که کریستال های صورتی داشته باشد.

روز چهارم تا هفته ششم

فرکانس: حداقل شش (6) پوشک به شدت مرطوب در 24 ساعت.

قوام: ادرار زرد کم رنگ، شفاف، با بوی خفیف به نظر می رسد. بدون کریستال.

بعد از شش هفته

فرکانس: حداقل پنج (5) پوشک به شدت مرطوب در 24 ساعت. برخی از نوزادان یک پوشک کامل صبحگاهی دارند، در حالی که برخی دیگر – به ویژه آنهایی که در طول شب تغذیه نمی شوند – پوشک صبحگاهی خود را با ادرار غلیظ پر می کنند.

قوام: ادرار مایل به زرد، شفاف، با بوی خفیف.

 

پی پی / ضایعات جامد

در چند روز اول، کودک شما مکونیوم، یک ماده چسبنده سبز-سیاه باقیمانده از مایع آمنیوتیک را دفع می کند. این ماده در دوران بارداری توسط کودک شما بلعیده شده است. بسته به غذایی که کودک دریافت می کند، ضایعات تغییر می کند.

اگر کودک شیر بخورد، ضایعات زرد نارنجی و نرم به نظر می رسند و بوی زیادی نمی دهند. اگر شیر خشک بنوشد، ضایعات رنگ قهوه ای روشن، سفت تر و بوی نسبتاً قوی خواهد داشت. بلافاصله پس از تولد، ممکن است با لکه های صورتی یا قرمز تیره در پوشک کودک خود مواجه شوید. این طبیعی است و ناشی از اوره موجود در ادرار است.

با این حال، اگر هنوز در مورد تغییر در فرکانس، رنگ یا محتوای مواد زائد جامد کودک خود احساس نگرانی می کنید، از مشورت با پزشک اطفال خود دریغ نکنید یا حتی از پزشک خانواده خود بخواهید که خیال شما را راحت کند. مواد زائد جامد که بی رنگ رقیق شده یا حاوی خون یا مخاط هستند نیاز به بررسی بیشتر دارند.

 

با سپاس از کمک سخاوتمندانه پزشک اطفال خانم النی کولوکیتا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.