دندان و پستانک

دندان و پستانک

نوزادان با رفلکس (عکس العمل غیر ارادی) مکیدن به دنیا می آیند. شاید شما هم یکی از آن مادرانی باشید که یادش می‌آید سونوگرافی را تماشا کرده و نوزادش را با انگشت در دهان دیده است! پستانک اولین و دوست داشتنی ترین اکسسوری است که نوزادان «انتخاب می کنند» و این قابل توجیه و قابل دفاع است.

روانشناسان به ما اطمینان می دهند که پستانک یک “دوست” مهم برای کودک شماست، زیرا با مکیدن، اندورفین ترشح می شود که “هورمون”هایی هستند که از طریق سرخوشی شدید، اطمینان ایجاد می کنند. چنین احساساتی می تواند به کودک کمک کند روزهای سخت همراه با قولنج را پشت سر بگذارد یا شب راحت تر بخوابد.

پستانک همچنین می تواند هدف دیگری نیز داشته باشد. در بحث با مادران دیگر خواهید دید مدت زمانی که کودک شما برای شیردهی نیاز دارد تا ارضاء شود ممکن است با سایر نوزادان متفاوت باشد. به این مساله شیردهی غیرمغذی گفته می شود که پدیده ای رایج است که در آن زمان شیردهی بیشتر می شود و لذا فرزند شما را به سمت استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت هدایت می کند.

و اینجا سوال پیش میاد… مکیدن انگشت یا پستانک; اکثر کودکان قبل از چهار سالگی استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت را ترک می کنند. اما برخی از کودکان هستند که ترک این عادت برایشان سخت است. از آنجایی که نمی توانید بدانید کودک شما در کدام دسته قرار می گیرد، اکثر پزشکان به دو دلیل اصلی راه حل پستانک را پیشنهاد می کنند… اولا قظع کردن آن آسان تر خواهد بود و اگر استفاده طولانی تر از حد انتظار ادامه یابد، آسیب کمتری به دندان هایش خوهد رسید. همیشه این احتمال وجود دارد که انتخاب با شما نباشد! کودک شما ممکن است شخصیت قوی از خود نشان دهد و علیرغم تمام تلاش ها برای یادگیری استفاده از پستانک، در نهایت مکیدن انگشت را ترجیح می دهد.

 

چه زمانی و چگونه پستانک را قظع کنیم؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم اگر مکیدن بعد از چهار سالگی ادامه پیدا کند، این امر می تواند باعث تغییر شکل دندان ها و فک شود. اگر کودک شما زودتر این عادت را ترک کند، هر گونه تغییر شکل ممکن است برطرف شود. از سوی دیگر، خطر دائمی شدن، دشوار شدن، دردناک شدن و هزینه درمان در بیشتر موارد وجود دارد.

پستانک!

قسمت سخت در بیشتر موارد قطع کردن پستانک است. دستورالعمل ها ساده هستند، اما پیروی از آنها دشوار است. فقط تصمیم بگیرید که زمانش رسیده است و آن را در سطل زباله بیندازید! کوچولوی شما گریه خواهد کرد و عصبی خواهد شد، همه را سرزنش می کند و هیچ چیز جایگزین پستانک محبوب نمی شود. این برای چند روز ادامه خواهد داشت. شما باید صبور باشید، حتی اگر می بینید که کودکتان رنج می برد، چیزی که اکثر والدین نمی توانند آن را تحمل کنند، حتی یک بار هم تسلیم این وسوسه نشوید، زیرا قبل از اینکه متوجه شوید عادت قبلی دوباره برمی گردد. شما می توانید به این دلیل که او دیگر نمی تواند از پستانک استفاده کند، داستانی بسازید، مثلاً پری خوبی که همه بچه ها را تماشا می کند، می بیند که چگونه بزرگ شده و چقدر بچه خوبی است و پستانک را گرفته تا آن را به بچه های کوچکتر بدهد. . اگر زمان کریسمس یا حتی قهرمان دوران کودکی مورد علاقه او باشد، می توانید از بابانوئل نیز استفاده کنید. حتماً آن را مخصوصاً برای زمان خواب، حدود یک ماه قبل از قظع کردن آن با چیز جدیدی که کودک شما انتخاب می کند (مثلاً اسباب بازی، پتو) جایگزین کنید تا به خصوص در زمان خواب کمک کند زیرا شب سخت ترین زمان در طول شبانه روز است. آن را به او یادآوری نکنید! فقط طوری رفتار کنید که انگار پستانک وجود نداشته است!

انگشت!

اگر فکر می کنید قطع کردن پستانک دشوار است، از والدینی که نوزادانی دارند که انگشتانشان را می مکند بپرسید. متوقف کردن مکیدن انگشت به عنوان یک فرآیند دشوارتر است زیرا ما نمی توانیم به سادگی انگشت کودک شما را “نادیده بگیریم. همچنین استفاده از تکنیک صحیح بسیار مهم است. شما نمی خواهید با او سخت گیری کنید و افکار گناه آمیز ایجاد کنید. رویکرد شما باید مناظره باشد نه قضاوت. روش‌های قدیمی‌تر مانند بستن دست‌ها، فلفل یا حتی دستکش توصیه نمی‌شوند زیرا همیشه موفقیت‌آمیز نیستند و می‌توانند احساس بد و گناه ایجاد کنند.

ابتدا باید روی روز و سپس شب تمرکز کنید. با او بازی کنید و کل فرآیند را به یک بازی پر ارزش تبدیل کنید. یک تخته تقسیم شده به روز بسازید، جایی که استیکرها را با او قرار دهید و اگر تعداد استیکرها همان چیزی است که در پایان هفته توافق شده است، در آخر هفته به او جایزه بزرگی بدهید. در عین حال می توانید خواب او را تماشا کنید و سعی کنید انگشت را از داهنش دور نگه دارید بدون اینکه خواب او را مختل کنید.

صبر کنید و موفق خواهید شد!

 

چه نوع پستانکی؟

دیری نمی‌گذرد که متوجه می‌شوید، انواع مختلفی از پستانک‌ها در فروشگاه‌ها وجود دارد و قبل از انتخاب آن، باید کمی تحقیق کنید. حتی ممکن است کودک شما نسبت به نوع ماده استفاده شده برای پستانک ترجیح داشته باشد و از آنجایی که استفاده از آن ثابت خواهد بود، باید بهترین گزینه را برای او انتخاب کنید. پستانک های سیلیکونی، لاستیکی، گرد و نامتقارن وجود دارد و مفید است که از پزشک اطفال خود بپرسید و اجازه دهید او به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی برای کودک شما مناسب تر است.

اما اگر می خواهید پستانک سالم باشد باید به نکات زیر توجه کنید:

اندازه آن باید بزرگتر از دهانه دهان نوزاد باشد تا احتمال خفگی از بین برود.
پستانکی را انتخاب کنید که دارای انحنای پلاستیکی خارجی متناسب با دهان باشد و مجهز به سوراخ‌های کوچک باشد تا از گردش هوای مورد نیاز برای جلوگیری از تحریک و خطر خفگی اطمینان حاصل شود.
ساختارش باید بادوام باشد تا به احتمال زیاد آن را پاره نکنند و قطعات کوچکی از آن را با جویدن ببلعد.
قبل از دادن آن به او مطمئن شوید که تمیز و استریل است. فراموش نکنید که دهان با گوش ها مرتبط است، بنابراین بسیاری از عفونت های گوش مربوط به استفاده از پستانک است که دارای میکروب است. اگر پستانک افتاد، قبل از اینکه پستانک را به او برگردانید، آن را در دهانش قرار ندهید، زیرا می توانید میکروب ها را به کودک منتقل کنید. همیشه در کیف خود بیش از یک پستانک آماده برای استفاده داشته باشید.
پستانک را با نخ یا روبان در کالسکه یا لباس کودک خود قرار ندهید زیرا خطر خفگی به خصوص برای نوزادان در زمان خواب وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.