بارداری و عزت نفس

بارداری و عزت نفس

بارداری تغییرات زیادی در بدن زن باردار ایجاد می کند. اینها نه تنها تغییرات هورمونی بلکه قابل مشاهده نیز هستند، زیرا بدن به طرز چشمگیری در حال تغییر است.

معمولا تغییرات هورمونی حالات روانی خوبی را برای زن باردار تضمین می کند.

بنابراین زنی که تا آن زمان با اندام و زنانگی خود رابطه خوبی دارد، اندام جدید خود را دوست خواهد داشت و با آن احساس غرور می کند.

برعکس، خانمی با اعتماد به نفس پایین و تصویر بدنی ضعیف تا زمان بارداری، تغییرات بدن را مترادف چاقی می بیند و در آن احساس راحتی نمی کند.

تغییرات بدن با گذشت ماه ها بیشتر و شدیدتر می شود. لباس های زن دیگر مناسب او نیست و او به اندازه های بزرگتر یا لباس هایی نیاز دارد که مخصوص زنان باردار طراحی شده باشد.

هنگامی که تصویر بدن جدید او منفی است، زن باردار ممکن است احساس شرم کند و از ظاهر برهنه امتناع کند، به عنوان مثال. در ساحل یا در مقابل همسر خود به دلیل تصور ضعیف از خود.

با این حال، برای اکثر زنان، بدن جدید آنها اغلب مترادف بدن کامل می شود. کیسه آمنیوتیک و نوزاد در رحم، احساس کامل بودن را برای زن فراهم می کند و منبع شادی بزرگی می شود، به حدی که برخی از زنان تولد نوزاد و جدا شدن آن از بدن خود را به عنوان یک فقدان تجربه می کنند. بسته به روانشناسی و عزت نفس زن، این فقدان یا با موفقیت با لذت تماس با نوزاد جایگزین می شود یا به افسردگی پس از زایمان منجر می شود.

زنان باردار مانند نوجوانان مدت زیادی را در مقابل آینه خود می گذرانند و تغییرات بدن خود را مشاهده می کنند. سینه جدید او که اکنون در دوران بارداری بزرگ شده است، ممکن است به خصوص برای زنی که بدن خود را دوست دارد، جذاب به نظر برسد.

از طرفی بازگشت بدن به حالت قبلی می تواند عامل استرس جدیدی باشد. این نگرانی‌ها بی‌اساس نیستند، زیرا در واقع، بدن می‌تواند در اولین روزهای پس از زایمان شل شود و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

بنابراین، خانم‌هایی که با اتفاقاتی که برایشان می‌افتد احساس خوبی دارند و از خودشان مراقبت می‌کنند، با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، احتیاط‌های لازم را برای حفظ هر چه بیشتر بدن‌شان انجام می‌دهند.

در دوران بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی، وزن زن می تواند از حد طبیعی فراتر رود. بنابراین، او باید مراقب باشد. او باید به درستی تغذیه شود، اما از هر چیزی که ممکن است به تصویر بدن، سلامت او و سلامت کودک آسیب برساند، اجتناب کنید، زیرا افزایش وزن با دیابت مرتبط است.

از سوی دیگر، بسیاری از محصولات شیمیایی زیبایی که او قبلا استفاده می کرد، مانند رنگ مو، لاک ناخن و غیره، در دوران بارداری قابل استفاده نیستند. برای برخی از خانم ها که وقت و انرژی بیش از حد روی چنین محصولات زیبایی صرف می کرده اند، این ممکن است باعث ایجاد حس جذاب نبودن آنها شود.

این بدن جدید تنها دیگر فقط بدن یک زن نیست. او به تدریج مسئولیت مادری را به عهده می گیرد و به ویژه از آنجایی که حرکات نوزاد را درک می کند، احساس می کند که باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشد.

بنابراین، بارداری می تواند احساس عزت نفس را برای بسیاری از زنان افزایش دهد. بدن آنها معنای مادر شدن را می گیرد و این باعث می شود احساس کامل بودن کنند.

شیردهی نیز می تواند یک مسئله چالش برانگیز در مورد عزت نفس زنان و تصوری که او از بدن خود دارد باشد. بسیاری از زنان معتقدند که چنین عملی هویت جنسی آنها را از بین می برد. همانطور که می گویند آنها احساس گاو بودن می کنند و از شیر دادن خودداری می کنند و در نتیجه فرصت منحصر به فرد زندگی تجربیات جدید با کودک خود را از دست می دهند.

برعکس، زنان با عزت نفس بالا از شیر دادن لذت می برند. علاوه بر این، همانطور که متخصصان زنان اشاره می کنند، شیردهی از سینه در برابر کاهش حجم ناگهانی محافظت می کند و آن را سفت نگه می دارد.

بنابراین، با آشتی با طبیعت ما نه تنها بدن خود را پس از بارداری حفظ می کنیم، بلکه این نشانه ای از عزت نفس خوب ما نیز خواهد بود.

 

دیمیترا استاورو

روانشناس / متخصص پوست

معاون پژوهشی SEC

SEC – Self Esteem Center  www.sec-aftoektimisi.gr

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.