اتاق ایمن برای نوزاد

اتاق ایمن برای نوزاد

زمان آن رسیده است، با مسائل بهتری چون ایمن کردن اتاق نوزادتون صحبت کنیم.

بخصوص در دوره ی اولیه ی زندگی اش، شما باید محیطی راحت، ایمن و آرام برای خود و نوزادتان ایجاد کنید.

تخت نوزاد

در روزهای اولیه ورود به خانه مهم ترین کاری که نوزاد دارد این است که بخوابد. همچنین شما باید استراحت کنید و وسایل را طوری در خانه و اتاق نوزاد بچینید که دسترسی به تخت، مخصوصا در شب راحت باشد.

بهتر است محل قرار دادن تخت اش در کنار پنجره یا رو به روی در بالکن نباشد. نور مستقیم یا هوای سرد می تواند باعث مشکلاتی در سلامت فرشته کوچولو شود.

همچنین از مکان های کنار رادیاتور نیز دوری کنید.

دومین مرحله انتخاب ملحفه و تشک مناسب برای تخت است. به دلیل گذراندن زمان زیاد در تخت توسط نوزاد باید توجه زیادی به انتخاب ملحفه ی آن داشته باشید.

فراموش نکنید ملحفه ای که انتخاب می کنید تا سن 4 الی 5 سالگی مورد استفاده اش قرار می گیرد.

خیلی مهم است که نوع ملحفه و تشکی که انتخاب می کنید راحت باشد و آسیبی به ستون فقرات نوزاد نزند.

همچنین نوزاد تا سن یک سالگی نباید از بالش استفاده کند.

برای انتخاب تشک به موارد زیر توجه کنید:

* تخت را دقیق اندازه بگیرید که به هنگام قرار دادن تشک در تخت فاصله ی خالی وجود نداشته باشد. همچنین سعی کنید تشکی انتخاب کنید که گوشه های آن سخت و سفت باشد، تا پای بچه یا دستش ما بین فاصله تشک و تخت گیر نکند.

* باید راحت و محکم باشد. تشکی با سختی متوسط می تواند ایده آل باشد تا تمام انحنا های بدن را حمایت کند.

تشک باید به گونه ای باشد که آرامشی مانند حس در آغوش کشیدن را برای نوزاد تداعی کند. همان طور که گفته شد باید به گونه ای باشد که به ستون فقرات بچه (چون بچه بدن اش انعطاف پذیر است.) آسیب نرساند.

* انتخاب تشکی با مواد مرغوب و استاندارد نیز بسیار مهم است. نوزاد در این دوره ی سنی نسبت به مواد شیمیایی مضر و مصنوعی اهمیت بیشتری دارد.

انتخاب مواد سازگار با پوست و محیط زیست که قابلیت “تنفس” (عبور هوا از آن ممکن باشد) را دارند، ایده آل است. همچنین سعی کنید از تشک و ملحفه هایی استفاده کنید که ضد حساسیت هستند و از رشد میکرواورگانیسم ها که باعث آلرژی و مشکلات تنفسی می شود، جلوگیری کنید.

حداقل سعی کنید از پوشش های پنبه ای که باعث آرامش کودک می شود، انتخاب کنید. سعی کنید تخت (حالت گهواره هم داشته باشد.) را ثابت کنید چون چند ثانیه کافی است که نوزاد آن را تکان دهد و خودش را زخمی کند. از قرار دادن دکور یا طبقه در بالای تخت نوزاد حتی اگر محکم ثابت شده باشد، جدا خودداری کنید.

میز تعویض نوزاد

دومین مسئله ی مهم در انتخاب کردن، میز تعویض نوزاد است. اگر تصمیم گرفتید که میز تعویض چوبی بخرید، سعی کنید میزی جادار انتخاب کنید که وقتی نوزاد رشد کرد مشکلی پیش نیاید. تمام وسایلی که برای تعویض بچه لازم است را آماده کنید و در کنار آن قرار دهید، بچه را حتی برای یک لحظه هم بدون مراقبت نگذارید.

برای امنیت بیشتر سعی کنید از میزی که نرده های کوتاه دارد، استفاده کنید.

اگر از تشک تعویض استفاده می کنید آن را بر روی میز قرار دهید و مراقب باشید که بچه از روی آن نیفتد.

زمین (کف اتاق)

کف اتاق یکی از مسائل مهم امنیتی است. کف اتاق ممکن است کثیف شود پس باید جنس آن به گونه ای باشد که قابل شستشو بوده و همچنین لیز نباشد.

* پنجره اتاق

از تلق سلفونی برای پنجره ها استفاده کنید مخصوصا اگر دو جداره نیست.

که در صورت شکسته شدن پنجره ها، دیگر شیشه های خرد شده در اتاق پخش نشود و حادثه ی بدی رخ ندهد.

* روشنایی

نور طبیعی برای اتاق بچه عالی است. ا

گر هم گاهی اوقات در طی روز اتاق تاریک شد شما نیاز به نوری (لامپی) دارید که چشمان نوزاد را در تخت اش یا میز تعویض ناراحت نکند.

پس سعی کنید از چراغ سقفی که نور گرم و طبیعی دارد، استفاده کنید.

علاوه بر روشنایی اتاق، شما به نوری ملایم تر برای زمان شیر دهی یا خواندن کتاب داستان در کنار تخت اش لازم دارید که می توانید از آواژورهای رومیزی استفاده کنید.

همچنین در شب از نورهای کوچکی که دید کافی برای شما در هنگام تعویض پوشک، چک کردن بچه و……. به شما دهد، استفاده کنید.

احتیاط در برابر وسایل برقی

توجه داشته باشید هیچ کابلی از کنار یا درون تخت یا میز تعویض عبور نکرده باشد، همچنین درون پریزهای برق را با محافظ های پلاستیکی بپوشانید.

محیطی صمیمی و تمیز

همان طور که در قبل گفته شد، بچه اکثر زمان خود را در اتاق و تختش میگذراند. سپس شما باید محیطی مرتب و تمیز برای او مهیا سازید.

موارد زیر را با هم می خوانیم:

* هوای اتاق، ملحفه ها و تشک ها باید هر روز عوض و بررسی شود. دوبار در روز پنجره ها را باز کنید، یکی صبح اول وقت و دومی در شب که شدت ترافیک کاهش پیدا کرده است و آلودگی و گرد و غبار کمتر است.

البته اگر در منطقه ی آلوده زندگی می کنید می توانید از دستگاه های تهویه ی هوا نیز استفاده کنید. در اتاق بچه به هیچ وجه سیگار نکشید، حتی المقدور در کل خانه اکیدا سیگار نکشید.

* اتاق را با وسایل غیر ضروری که ممکن است خاک بر روی آنها بنشیند، پر نکنید.

گرد و خاک یکی از عوامل مهم برای ایجاد حساسیت است. به هنگام تمیز کردن اتاق بچه از بلند ترین نقطه، با یک پارچه ی

خیس شروع کنید و کف اتاق را برای مرحله ی آخر بگذارید.

لباس ها و کفش هایی که در طول روز از آن استفاده کردید را به هیچ وجه داخل اتاق بچه نبرید. چون ممکن است با خودتان میکروبی را وارد اتاق بچه کنید.

به همین دلیل در کل سعی کنید از فرش و گلیم حتی در زمستان استفاده نکنید. یا می توانید از فرش های سازگار با محیط زیست که قابل شستشو و تمیز شدن روتین، استفاده کنید.

* از قرار دادن تنظیم کننده هوا در اتاق خودداری کنید. در این مورد از دکتر اطفال سوال کنید که از چه سنی به بعد می توان استفاده کرد. اگر در حال حاضر قرار داده اید، باید از فیلتر های آن مطمئن شوید که درست کار کند و میکروب ها را با خود نیاورد. علاوه بر اینکه هوای اتاق را مطلوب نگاه می دارد ولی توصیه ی ما به شما این است که آن را نصب نکنید و یا حتی المقدور از تمیز بودن فیلتر هایش مطمئن شوید.

* از استفاده ی مواد شوینده ی سمی و سفید کننده ها جدا خودداری کنید. چون باعث سر درد و آسیب زدن به سیستم تنفسی او همچنین التهاب نیز می شود. سعی کنید از موادی که حاوی مواد سمی و سازگار با محیط زیست هستند استفاده کنید.

همچنین می تواند با استفاده از دستورالعمل های خانگی مواد شوینده را تهیه کنید مانند: سرکه صابون سبز (صابون ملایمی که از روغن های گیاهی استفاده می شود.) و………….

از اسپری خوش بو کننده و حشره کش بخصوص اگر اتاق تهویه مناسبی ندارد، استفاده نکنید.

اگر هم تصمیم گرفته اید که بچه را برای ماه های اول در اتاق خودتان قرارا دهید، سعی کنید اتاقش را از قبل آماده کنید. خیلی مهم است که بچه اتاقی برای آرامش و داشتن محیطی برای خودش که از عشق و احساس شما پر شده باشد، در اختیار داشته باشد.

منبع: www.babylino.grل

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.