کلسترول در دوران کودکی: آیا باید توجه کنیم؟

کلسترول در دوران کودکی: آیا باید توجه کنیم؟

اطلاعات کلی

اکثر والدین میزان کلسترول را در فرزندان خود ارزیابی نمی کنند. با این حال، سطح کلسترول بالا یک عامل مستعد کننده اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است. در واقع، بسیاری از مطالعات، بیماری های قلبی عروقی را به دوران کودکی مرتبط می کنند. این را گزارش علمی انجمن قلب آمریکا نشان می دهد. موارد فوق، همراه با افزایش نرخ چاقی، سلامت فرزندان ما را به خطر می اندازد.

به گفته دکتر ویلیام نیل، مدیر مرکز بهداشت دانشگاه ویرجینیای غربی، در یک نظرسنجی که با همکارانش روی 20000 کودک انجام شد، 548 کودک با سطوح بالای کلسترول در خونشان یافت شدند. در واقع، 92 نفر از آنها باید برای درمان آن دارو مصرف می کردند. مهمترین نکته این است که هیچ یک از این کودکان پیشینه ای را نداشتند که والدین یا متخصص اطفال را ترغیب به انجام آزمایش آزمایشگاهی کنند.

مشکلات مرتبط با سطح کلسترول بالا برای چندین سال درک نمی شوند، بنابراین تشخیص آنها دشوار است. با این حال، دانستن سطح کلسترول فرزندتان بسیار مهم است، به خصوص اگر سابقه خانوادگی هیپرکلسترولمی یا بیماری های قلبی عروقی زودرس دارید.

تشخیص آنها به شما این امکان را می دهد که با همکاری یک متخصص، تغییرات لازم را در رژیم غذایی او برای کاهش کلسترول ایجاد کنید.

 

در مورد کلسترول

کلسترول یکی از لیپیدهایی است که بدن انسان تشکیل می دهد و در ساختار سلول ها و سنتز هورمون های مختلف استفاده می شود. بنابراین، نیازی به مصرف آن از طریق غذا نیست. بدن ما می تواند نیازهای خود را به تنهایی تامین کند.

هیچ غذایی با منشاء گیاهیِ حاوی کلسترول وجود ندارد. منابع اصلی کلسترول، محصولات حیوانی مانند زرده تخم مرغ، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و غیره است.

 

خوب، بد و زشت

با استفاده از عنوان فیلم معروف می توان به انواع کلسترول اشاره کرد تا مقادیر آزمایشات را به درستی تفسیر کنیم.

کلسترول نمی تواند به تنهایی در بدن انسان حرکت کند. به منظور حرکت، کلسترول به برخی از مولکول های پروتئین متصل می شود و یک لیپوپروتئین را تشکیل می دهد. بسته به چگالی آن، ما آن را به لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) تشخیص می دهیم. اینها انواعی هستند که بیشتر ما در مورد آنها شنیده ایم و در آزمایشات بیوشیمیایی خون ظاهر می شوند.

LDL – لیپوپروتئین با چگالی کم: کلسترول “بد” است. افزایش سطح کلسترول ممکن است به تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک و باریک شدن شریان ها کمک کند.

HDL – لیپوپروتئین با چگالی بالا: کلسترول “خوب” است. این در انتقال کلسترول به کبد برای پردازش و حذف از بدن نقش دارد. هر چه مقادیر بالاتر باشد، خطر تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک و در نهایت بیماری های قلبی عروقی کمتر می شود.

 

مقادیر لیپوپروتئین های فوق الذکر و همچنین کلسترول کل توسط سه عامل اصلی تعیین می شود:

رژیم غذایی
استعداد ژنتیکی
فعالیت بدنی

کودکان با افزایش فعالیت بدنی، عادات غذایی مناسب، وزن طبیعی و بدون سابقه خانوادگی هیپرکلسترولمی معمولا در معرض خطر نیستند. در هر صورت، این متخصص اطفال است که باید والدین را برای تشخیص سطح کلسترول به آزمایشات آزمایشگاهی برای کودک ارجاع دهد.

توصیه می شود کودکانی که سابقه خانوادگی هیپرلیپیدمی دارند در فاصله سنی 2 تا 10 سالگی معاینه شوند. اگر سطح کلسترول بالا باشد، تنظیمات مورد نیاز دشوار نخواهد بود. با این حال کلسترول باید توسط کل خانواده و نه تنها توسط کودک دنبال شود. دستورالعمل های غذایی برای کاهش کلسترول تا حد زیادی مشابه دستورالعمل های معمول برای یک رژیم غذایی متعادل است. علاوه بر این، از آنجایی که والدین در زندگی روزمره خود به عنوان «الگو» در نظر گرفته می‌شوند و سبک زندگی، رژیم غذایی و سبک زندگی صحیح را به فرزندشان نشان می‌دهند، باید فعالانه در این فرآیند مشارکت داشته باشند. به عبارت دیگر باید «بازیگر» باشند نه «کارگردان».

 

چربی های اشباع و ترانس

با شروع رژیم غذایی، باید مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس را کاهش دهید. این باید برای همه کودکان و بزرگسالان انجام شود. اسیدهای چرب اشباع شده عمدتاً در محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، پوست مرغ، محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر)، کره، شکلات و در غذاهای سرخ شده و فرآوری شده یافت می شوند. برای محدود کردن مصرف آنها موارد زیر توصیه می شود: مصرف گوشت قرمز را محدود کنید (حداکثر یک بار در هفته)، پوست مرغ را قبل از طبخ جدا کنید، استفاده از ماهیتابه را در خانه محدود کنید و از لبنیات کم چرب استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده مانند بیسکویت، ویفر، چیپس و غیره که حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب ترانس نیز هستند باید در رژیم غذایی روزانه کاهش یابد. به هیچ وجه نباید آنها را ممنوع کرد، اما باید به ندرت انتخاب شوند و نباید در کمد آشپزخانه شما نگهداری شوند. به عبارت دیگر، شما باید آنها را از لیست خرید خود حذف کنید. علاوه بر این، وقتی برچسب‌ها را به دقت بخوانید، متوجه می‌شوید که برخی از شرکت‌ها چربی‌های اشباع شده را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و اسیدهای چرب ترانس را کاملاً از محصولات خود حذف کرده‌اند.

 

در عین حال، کودکان باید مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و فیبرهای طبیعی را افزایش دهند. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های چرب و در آجیل خام و بدون نمک مانند بادام و گردو وجود دارد. قبلا به طور مبسوط به راه های معرفی این غذاها در برنامه غذایی روزانه کودک اشاره کردیم. در مورد الیاف طبیعی، دستورالعملی نیست که همه ما می شناسیم… میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غذاهای دارای سبزی مثل آش و قرمه سبزی را در رژیم غذایی خود معرفی کنید، اما مراقب میزان روغنی که استفاده می کنید باشید.

 

تخم مرغ ممنوع است: یک افسانه

به نظر نمی رسد کلسترول غذا به طور قابل توجهی بر سطح کلسترول خون تأثیر بگذارد. بنابراین، دستورالعمل اجتناب از تخم مرغ در حال حاضر بک افسانه است. کودکان می توانند با خیال راحت تخم مرغ بخورند، زمانی که به این کار عادت کرده اند. با این حال، مصرف تخم مرغ نباید با گوشت قرمز یا غذاهای دریایی، که غذاهای غنی از کلسترول نیز هستند، در همان روز ترکیب شود.

 

فعالیت بدنی ممکن است مفید و سرگرم کننده باشد

در کنار رژیم غذایی، باید فعالیت بدنی را نیز تقویت کنید. شما می توانید این کار را انجام دهید و از فرزندتان بخواهید که به یک باشگاه ورزشی بپیوندد و خودتان در ورزش شرکت کنید. فراموش نکن! شما هم بازیگر این نمایش هستید!!! سعی کنید راه هایی برای ورزش کردن با فرزندان خود بیابید. می توانید جمعه ها به دوچرخه سواری بروید، پیاده روی کنید، شنا کنید یا حتی برقصید. شما نیازی به قهرمان شدن ندارید، بلکه نیاز به اضافه کردن برخی اقدامات به زندگی خود دارید.

با توصیه ها – دستورالعمل های فوق، همه ما می توانیم از سبک زندگی بهتر و به ویژه استاندارد زندگی بالاتر، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و ارتقای سلامت برخوردار باشیم. مطمئناً دستورالعمل ها و مقالات راه حل نیستند. با این حال، دانش به دست آمده از آنها برای والدین جدید با اهداف عالی که می خواهند الگوی آینده فرزندان خود و همچنین آینده خود باشند، ارزشمند است.

مشاوره

اطلاعات تغذیه ای و توصیه های مربوط به رژیم غذایی شیرخوار-نوپا به راهنمایی کلی برای این گروه سنی اشاره دارد. زمانی که هر کودک می تواند با غذاهای جامد آشنا شود یا بیشتر به رژیم غذایی آن اضافه شود، برای هر فرد متفاوت است توصیه می کنیم در مورد نیازهای تغذیه ای خاص کودک خود از پزشک اطفال خود مشاوره بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.