چگونه بفهمید نوزاد شما پوست حساسی دارد؟

علائم وجود حساسیت در پوست نوزاد

 نوزادان به طور طبیعی پوست حساس‌تری نسبت به پوست کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان دارند، بنابراین تشخیص اینکه آیا این حساسیت است یا خیر برای والدین سخت‌تر می شود.

درک اینکه چه چیزی برای پوست نوزاد طبیعی است می تواند به رفع این سردرگمی کمک کند. برای مثال، جوش‌های گرما و خشکی پوست، لزوماً نشانه‌ای از پوست حساس نوزاد نیستند و در دوران نوزادی بسیار رایج است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه چیزی برای پوست کودک حساس است و چگونه می توانید پوست کودک خود را در صورت حساس بودن تسکین دهید، این مطلب را بخوانید.

چه چیزی برای یک نوزاد، پوست حساس محسوب می شود؟

برخی از نوزادان پس از تماس با مواد مختلف دچار خشکی پوست و بثورات (راش) می شوند. اگر کودک شما یکی از موارد زیر را دارد، احتمالاً پوست حساسی دارد:

  • واکنش پوست پس از حمام با صابون
  • یک واکنش پوستی پس از استفاده از لوسیون، که می تواند ناشی از عطرها یا مواد دیگر باشد
  • تغییرات در پوست پس از پوشیدن یا پیچیده شدن در پتو، احتمالاً ناشی از مواد شوینده یا رنگ

به طور کلی، اگر در حین یا بعد از فعالیت‌های منظم متوجه هرگونه تغییر یا واکنش‌های پوستی شدید که ممکن است شامل تماس با مواد شوینده، رنگ، صابون یا عطر باشد، اینها می‌تواند نشانه‌ای از پوست حساس کودک باشد.

حساسیت های پوستی در نوزادان

 

اگر کودک شما پوست حساسی دارد چه باید کرد؟

مهم است که بفهمید کودک شما به چه موادی حساس است. اگر مطمئن نیستید که دقیقاً چه چیزی باعث واکنش‌ها می‌شود، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • صورت کودک خود را تمیز نگه دارید.
  • از استفاده از مواد شوینده با عطر یا رنگ خودداری کنید.
  • از صابون های ملایم در زمان حمام و هنگام تمیز کردن کودک خود استفاده کنید.
  • استفاده از پوشک های ضد حساسیت موجود در بازار مانند پوشک های بیبی لینو. برای نوزادان می توانید پوشک چسبی سایز ۱ بیبی لینو  را تهیه نمایید.
  • بهترین شیوه های حمام کردن را آموزش ببینید و به آن پایبند باشید.
  • ناحیه پوشک را تمیز و خشک نگه دارید.
  • صورت کودکتان را نمالید.
  • از لوسیون‌ها استفاده نکنید.
  • صبور باشید. آکنه کودک به طور معمول بی ضرر است. برای کودک شما درد آور و موجب خارش نیست و می تواند سریعا خود به خود رفع شود.

شیوه مناسب استحمام نوزاد ، مانع از ایجاد حساسیت پوستی

 

آنچه برای پوست نوزاد طبیعی در نظر گرفته می شود

اکثر نوزادان در دوره ای از دوران نوزادی خود دچار جوش می شوند. با توجه به مطالعات بیمارستان کودکان سیاتل، برخی از بثورات رایج که ممکن است در نوزاد ایجاد شود عبارتند از:

  • بثورات ناشی از تف کردن، آب دهان یا گرما: این موارد بسیار رایج هستند و می توانند در هر زمانی در دوران نوزادی رخ دهند.
  • آکنه نوزاد: آکنه در 2 تا 4 هفته پس از تولد بسیار شایع است.
  • میلیا: اینها برجستگی های کوچک سفید رنگی هستند که روی صورت ظاهر می شوند. حدود 40 درصد از نوزادان در بدو تولد میلیا دارند.
  • اریتم سمی: با وجود نام ترسناک، این بثورات بی ضرر است و مانند لکه های قرمز با مراکز کوچک سفید یا زرد به نظر می رسد. بیش از 50 درصد نوزادان معمولاً 1 تا 2 روز پس از تولد دچار اریتم سمی می شوند.
  • کرادل کپ: همچنین ممکن است متوجه بثورات پوسته‌دار و چرب بشوید که در نزدیکی خط مو و بالای سر کودک به نام کرادل کپ (کلاه گهواره) ظاهر می‌شود. کرادل کپ بسیار رایج است و نشانه ای نیست که کودک شما پوست حساسی دارد.

کرادل کپ در نوزادان

سایر رویدادهای طبیعی که ممکن است روی پوست کودک خود مشاهده کنید، انواع مختلفی از خال های مادرزادی است که بسیاری از آنها خود به خود از بین می روند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • همانژیوم: اینها لکه های برآمده و قرمز رنگی هستند که در ماه اول پس از تولد ظاهر می شوند و به مدت یک سال قبل از شروع محو شدن رشد می کنند. مردم ممکن است به این نقاط توت فرنگی نیز بگویند.

همانژیوم در پوست نوزادان

  • خال فلامئوس: اینها خالهای صاف، صورتی یا قرمز روی پیشانی یا بینی نوزاد هستند. گاهی اوقات به آنها به عنوان نیش لک لک یا بوسه های فرشته نیز گفته می شود.
  • ملانوسیتوز پوستی مادرزادی: این خال های مادرزادی صاف اغلب شبیه کبودی هستند. به آنها لکه های مغولی یا خال های خاکستری تخته سنگ نیز می گویند.

اگر متوجه هر یک از این لکه‌ها بر روی پوست کودک خود شدید، عکسی بگیرید تا به پزشک کودک خود نشان دهید تا بتوان آن‌ها را ثبت کرد و برای تغییرات بعدی تحت نظارت قرار داد.

  

چگونه پوست کودک شما در طول زمان تغییر می کند

 هنگامی که کودک شما متولد می شود، پوست او اغلب به رنگ بنفش مایل به قرمز است. همانطور که آنها شروع به تنفس هوا می کنند، پوست آنها باید بیشتر به رنگ قرمز تغییر کند، که سپس در اولین روز پس از تولد محو می شود.

همانطور که رنگ اولیه آنها محو می شود، ممکن است دست ها و پاهایشان آبی رنگ باشد. این می تواند چندین روز طول بکشد.

لب یا صورت آبی طبیعی نیست. اگر متوجه رنگ آبی در آن نواحی شدید، باید با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

اگر متوجه این تغییرات رنگ شدید و کودکتان برای نفس کشیدن مشکل دارد، فوراً با تماس با 115 یا مراجعه به نزدیکترین بخش اورژانس به پزشک مراجعه کنید.

در چند روز تا هفته های اول زندگی، ممکن است متوجه شکل گیری آکنه در صورت کودک خود شوید. این طبیعی است و باید ظرف چند روز از بین برود.

نوزادان اغلب دارای منافذ ریز مسدود شده ای هستند که به عنوان میلیا شناخته می شوند. این منافذ مانند جوش های ریز به نظر می رسند، اما نشانه عفونت نیستند. آنها با رشد کودک خود به خود از بین می روند.

میلیا بر روی بینی نوزاد

پوست نوزاد نیز مستعد جوش های گرمایی است. با بالا رفتن سن کودک، می‌توانید یاد بگیرید که او به چه چیزهایی حساس است و چگونه بهتر از شرایطی که باعث ایجاد این جوش‌ها می‌شود اجتناب کنید.

اگر کودک شما دچار اگزما شود، ممکن است ابتدا آن را روی گونه ها و صورت او مشاهده کنید. همانطور که کودک شما یک کودک نوپا می شود، احتمالا اگزما در اطراف چین های پوست او مانند چین های اطراف آرنج ایجاد می شود.

 

علل شایع تحریک پوست نوزاد و راه های درمان خانگی

نحوه برخورد شما با پوست حساس کودک بر اساس شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می کنید متفاوت است. در ادامه به برخی از شرایط رایج و راه های درمان خانگی آن ها اشاره شده است.

اگزما

اگزما یک بیماری شایع و مزمن پوستی است. در نوزادان، اغلب ابتدا روی گونه ها ظاهر می شود و سپس به بقیه صورت، پاها و بازوها گسترش می یابد. درمان معمولی شامل استفاده از مرطوب کننده های بدون عطر و رنگ بر روی ناحیه آسیب دیده حداقل دو بار در هفته، به ویژه پس از حمام است.

اگزما در پوست نوزادان

همچنین توصیه می شود در طول زمان حمام از صابون، به خصوص حمام حباب دار استفاده نکنید. پوست مبتلا به اگزما به صابون بسیار حساس است.

برای موارد متوسط ​​تا شدید اگزما، ممکن است نیاز به استفاده از کرم استروئیدی یا آنتی بیوتیکی داشته باشید. قبل از استفاده از این نوع کرم ها با پزشک کودک خود صحبت کنید.

کرادل کپ (کلاه گهواره)

کردل کپ باعث می شود که جوش های چرب و پوسته پوسته روی پوست سر یا پیشانی کودک شما یا اطراف گوش او ظاهر شود. این مسری نیست و در بیشتر موارد نیازی به درمان پزشکی ندارد.

برای درمان کرادل کپ، پوست سر کودک خود را بشویید و به آرامی پوسته ها را بشویید تا از بین برود. اگر با حمام کردن بهتر نشد یا بثورات گسترش یافت، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

بثورات گرمایی

بثورات گرمایی یک سوزش شایع است که تقریباً در هر زمانی از سال می تواند در نوزادان ظاهر شود. معمولاً روی چین‌های پوست کودک یا جایی که لباس تنگ است ظاهر می‌شود. بثورات گرمایی به دلیل مسدود شدن غدد عرق رخ می دهد.

برای درمان جوش حرارتی باید:

  • پوست کودک خود را با یک حمام یا حوله خنک خنک کنید.
  • از استفاده از پمادهای مبتنی بر روغن خودداری کنید.
  • لباس های گشاد به کودک خود بپوشانید.

پس از درمان، بثورات گرمایی باید طی 2 تا 3 روز ناپدید شوند.

خنک کردن پوست نوزاد با حوله خنک برای درمان جوش حرارتی

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یک واکنش آلرژیک روی پوست است. این می تواند به صورت بثورات، تورم، ترشح یا کهیر ظاهر شود. این واکنش به این دلیل رخ می دهد که کودک شما با چیزی تماس پیدا می کند که پوست او را تحریک می کند.

مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا یک طرح دو قسمتی را برای درمان درماتیت تماسی توصیه می کند:

درمان علائم درماتیت تماسی:

تشخیص دهید چه چیزی باعث این وضعیت می شود

اگر کودک شما با یک آلرژن یا محرک شناخته شده – یا بالقوه – تماس پیدا کرد، آن ناحیه را به طور کامل با آب و صابون بشویید.

همچنین می توانید با پزشک کودک خود در مورد پمادها یا کرم های بی خطری که در هنگام بروز درماتیت تماسی استفاده می شود، صحبت کنید.

اگر کودک شما علائم تنفسی دارد، صورت یا اندام تناسلی آسیب دیده است، یا اگر علائم عفونت مانند تب 100 درجه فارنهایت (8/37 درجه سانتی گراد) یا بالاتر وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اریتم سمی

اریتم توکسوم یک راش شایع و بی ضرر است. این می تواند باعث ایجاد پوسچول (جوش چرکی) در بدن، دست ها، پاها، بازوها و پاهای کودک شما شود. به گفته کالج آمریکایی استئوپاتی درماتولوژی، این وضعیت نیازی به درمان ندارد و باید طی 5 تا 14 روز برطرف شود.

آکنه نوزاد

آکنه نوزاد در حدود 20 درصد از همه نوزادان رخ می دهد. آکنه ای که قبل از 6 هفته ظاهر می شود، جای نگرانی نیست.

با این حال، انجمن آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می کند که اگر آکنه پس از 6 هفتگی ایجاد شد، با پزشک کودک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است آکنه نباشد یا نشانه ای از مشکل سلامتی دیگری باشد.

اگر کودک شما در چند هفته اول زندگی دچار آکنه می شود، بهتر است از استفاده از کرم های روغنی یا مواد شوینده روی پوست خودداری کنید.

می توانید از آب ولرم برای تمیز کردن صورت و نواحی آسیب دیده آن ها استفاده کنید اما از کرم یا پماد آکنه استفاده نکنید. آکنه به طور کلی بدون درمان رسمی خود به خود از بین می رود.

 

برای چه نوع بثوراتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بثورات پوستی نوزاد خود را نمی توانید توضیح دهید، باید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید با پزشک کودک خود صحبت کنید:

  • راش یا خشکی و ترک خوردگی پوست ظرف چند روز از بین نمی رود یا بدتر می شود.
  • کودک شما علاوه بر بثورات، تب 100 درجه فارنهایت یا بالاتر نیز دارد.
  • درمان ها به بهبود بثورات کمک نمی کنند.
  • بثورات، عفونی به نظر می رسد.

راش های پوستی شدید 

همچنین باید قبل از استفاده از هر دارویی برای درمان کودک خود با پزشک کودک خود صحبت کنید. پزشک می تواند گزینه های درمانی ایمن را توصیه کند.

 خلاصه

اکثر نوزادان در چند ماه اول زندگی خود دچار بثورات پوستی، خشکی پوست یا سایر بیماری های پوستی می شوند. اگر کودک شما پوست حساسی دارد، به این معنی است که او نسبت به موادی که ممکن است دیگر نوزادان را آزار ندهد، واکنش نشان می دهد، مانند رنگ، بو یا صابون.

اجتناب از محرک ها می تواند به جلوگیری از عود بثورات کمک کند.

 درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن ناحیه آسیب دیده
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • استفاده از کرم ها یا پمادهایی که توسط پزشک شما تایید شده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.