رشد کودک از 24 تا 36 ماهگی
کارهایی که می تواند تا پایان سال سوم (تا 36 ماهگی) انجام دهد:
نرخ رشد اکنون کندتر از سال اول یا حتی سال دوم است.
اسمشو میگه
او می خواهد احساس استقلال کند، کارها را به تنهایی انجام می دهد، اما همچنان به والدینش وابستگی دارد و این او را خوشحال می کند.
نمی تواند احساسات خود را کنترل کند و به خصوص زمانی که خسته یا تحریک شده است، عصبانی می شود.
شخصیت و توانایی های او قابل تشخیص است.
می تواند جملات سه کلمه ای بسازد.
ارتباط موثرتر است زیرا واضح تر صحبت می کند.
از ضمایری مانند «من»، «تو» بیشتر استفاده میکند تا از نظر احساسی بیان شود.
پس از دو و نیم سال سن می تواند بفهمد که چه زمانی بیش از حد پیش رفته است، اگرچه به نظر نمی رسد مایل به رعایت آن باشد.
تا پایان سال جاری، بزرگسالان باید حداقل 75 درصد از آنچه را که می گوید درک کنند.
تا پایان سال جاری، می تواند رویدادها را به عنوان “بد” یا “خوب” ارزیابی کند.
قدرت بدنی او افزایش یافته و حرکات خود را با سهولت نسبی هماهنگ می کند. می تواند بدود، بپرد و بالا برود. تا پایان سال جاری می تواند دوچرخه سواری با چرخ را تمرین کند و چند ثانیه روی یک پا بایستد.
بر اساس ایده ای که در ذهن دارد با نشانگرها نقاشی می کند و خطوط می سازد. شروع به نقاشی اشکال دایره ای می کند.
در پایان این سال ممکن است برخی از رنگ ها را تشخیص دهد.
می آموزد که چگونه برخی از اعضای بدنش نامیده می شوند، معمولاً 5 تا 7 عضو.
تفاوت بین اصطلاحات متضاد مانند “کوچک” – “بزرگ” ، “نرم” – “سخت” را درک می کند.
میتواند به تنهایی لباس بپوشد، اما نمیتواند کارهای پیچیدهای مانند باز و بسته کردن دکمههایش یا زیپ خود را انجام دهد.
در حدود دو سالگی به استفاده از توالت علاقه نشان می دهد و در سه سالگی معمولاً موفق بوده است. با این حال سعی کنید او را مجبور نکنید، زیرا نتایج می تواند کاملاً مخالف با آنچه انتظار می رود باشد.
نزدیک بچه های دیگر بازی می کند اما در بازی با آنها تردید دارد. یکی از دیگری تقلید می کند و به ندرت تعامل دارند.
با اسباب بازی هایی مانند عروسک، ماشین، یا نعلبکی بازی می کند تا نیاز خود را به تقلید از چیزها و موقعیت های واقعی برآورده کند. عروسک را می خواباند یا ماشین اسباب بازی را روی زمین می چرخاند.
از اعمال بزرگسالان تقلید می کند و سعی می کند تا جایی که می تواند کمک کند. اسباب بازی هایش را برمی دارد. توپ را می زند اما معمولاً در جهت درست نیست.
از پله ها بالا می رود. بسیار پرانرژی است، از توقف کاری امتناع می ورزد و احساس خطر نمی کند، حتی زمانی که می داند چیزی خطرناک است.
این سؤالات زیادی را ایجاد می کند مانند: “چیست؟”، “چرا این است”؟
گوش دادن به افسانه ها را دوست دارد و از شما می خواهد که داستان مورد علاقه اش را تکرار کنید.
توجه! همه کودکان با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام سرعت رشد خود را دارند. مراحل رشد شرح داده شده بر اساس نرخ متوسط است. اگر فرزندتان از این میانگین فاصله گرفت، نگران نباشید. با این حال، اگر متوجه موضوع نگران کننده ای در رشد او شدید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.
منبع
http://www.babyzone.gr