بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟

 اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان خیلی کم است، به خاطر داشته باشید که نوزادان به طور معمول 3 تا 7 درصد (و حداکثر 10 درصد) از وزن هنگام تولد خود را در چند روز اول زندگی خود از دست می دهند، که تقریباً در پایان هفته دوم آن را به دست می آورند.

 تا زمانی که به سن 6 ماهگی برسند، نوزادان باید هر ماه حدود 1 پوند (450 گرم) یا بیشتر وزن اضافه کنند. آنها باید حدود سه برابر وزن هنگام تولد خود در پایان سال اول خود وزن داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که این اعداد متوسط ​​هستند و یک نوزاد سالم ممکن است بسته به وزن هنگام تولد، سرعت رشد خطی و سایر عوامل، اعداد افزایش وزن متفاوتی داشته باشد.

 اگر شما و پزشکتان دلایل پزشکی را برای افزایش وزن آهسته کودکتان رد کرده اید، مانند مشکلات قلبی یا گوارشی، به او غذای کامل پر کالری بدهید. اینها ممکن است باعث افزایش وزن سالم کودک شوند.

در اینجا 7 مورد از بهترین غذاها برای کمک به افزایش وزن کودک آورده شده است. ما آنها را در زیر بر اساس گروه سنی گروه بندی کرده ایم.

توصیه هایی برای وزن گیری نوزاد زیر 6 ماه

یک نوزاد زیر 6 ماه که وزن کمتری نسبت به میانگین دارد می تواند مشکل ساز باشد. از آنجایی که تمام یا بیشتر کالری او در این مرحله از شیر مادر، شیر خشک یا هر دو بدست می‌آید، چیزی که در حال حاضر می‌توانید کنترل کنید این است که نوزاد چقدر تغذیه می‌کند و آیا به اندازه کافی شیر دریافت می‌کند یا خیر.

 

شیر مادر یا شیر خشک نوزاد – اغلب و به اندازه کافی

 نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند هر 2 تا 3 ساعت یکبار شیر می خورند، بنابراین 8 تا 12 بار یا بیشتر شیردهی در روز در 4 ماه اول را در نظر بگیرید.

 مطمئن شوید که به نوزاد خود اجازه می دهید سینه شما را کاملا خالی کند. یکی از دلایلی که برای این کار توصیه می شود این است که شیر انتهایی که در طول شیردهی در آخر بیرون می آید، ممکن است غنی تر از شیر ابتدایی باشد که اول بیرون می آید.

 اجازه دهید کودک شما به طور کامل شیر بخورد، تا زمانی که سینه شما بسیار نرم شود. این کار اطمینان حاصل می کند که او تمام شیر در دسترس را دریافت کرده است و به بدن شما پیامی برای تولید بیشتر می فرستد.

 می توانید غذاهایی مصرف کنید که تصور می شود تولید شیر مادر را افزایش می دهند. اینها شامل دمنوش های شیردهای مثل مقداری شنبلیله، خار مریم یا رازیانه است. بلغور جو دوسر و ماء الشعیر تیره نیز ممکن است کمک کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد این راه حل ها مورد نیاز است.

 علاوه بر این، از پوشیدن سوتین یا تاپ های تنگ خودداری کنید.

 تا زمانی که کودک شما غذای جامد را شروع نکند، نیازی به نوشیدن آب نخواهد داشت. به جای آن به آنها شیر مادر یا شیر خشک بدهید تا میزان کالری دریافتی به شکم کوچک آنها را به حداکثر برسانید.

 اگر می‌خواهید شیردهی را با شیر خشک تکمیل کنید یا نمی‌دانید کدام شیر خشک را انتخاب کنید، برای راهنمایی با یک متخصص اطفال صحبت کنید.

 این انتخاب ها پیچیده هستند و به عوامل شخصی زیادی بستگی دارند و پزشک می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. همچنین می توانید با یک مشاور شیردهی صحبت کنید.

 

غذاهای مناسب برای وزن گیری کودک از 6 تا 9 ماهگی

اکثر نوزادان در حدود 6 ماهگی شروع به نشان دادن آمادگی برای خوردن غذاهای جامد می کنند.

 با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد زمان شروع استفاده از غذاهای جامد کمکی به کودک خود صحبت کنید.

 آووکادو

فرقی نمی‌کند برای اضافه کردن غذای جامد به کودک از رویکرد کودک محور (او تعیین کننده زمان خوردن باشد) استفاده کنید، سبک سنتی‌تر غذاهای پوره‌شده یا ترکیبی از هر دو سبک، آووکادو یک غذای انتقالی عالی برای نوزادانی است که می خواهند مواد جامد را شروع می‌کنند.

آووکادو

 علاوه بر این، چربی‌های سالم آووکادو و طعم نسبتاً ملایم آن، این غذای عالی برای زمانی که می‌خواهید وزن کودک خود را افزایش دهید، یک غذای پیشروست.

آن را له کنید. همچنین می توانید آن را به غذاهای دیگر مانند غلات برنج یا میوه های دیگر اضافه کنید.

 

این ایده خوبی است که غذاهای جدید را یکی یکی معرفی کنید. به این ترتیب، اگر کودک شما هر نوع واکنش آلرژیک داشته باشد، درک بهتری از علت آن دارید.

 

بلغور جو دوسر

غلات بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده غنی است که به راحتی به رژیم غذایی کودک اضافه می شود.

جو دوسر

برای تهیه آن، جوی ساده پخته شده در آب را با هم مخلوط کنید و در صورت نیاز به آن آب اضافه کنید تا بافتی سوپ دار پیدا کنید. برای دلپذیرتر شدن آن، بلغور جو دوسر را با شیر خشک یا شیر مادر بپزید و رقیق کنید. به تدریج آن را غلیظ کنید تا کودک شما راحت تر شود.

 

بلغور جو دوسر حاوی مقدار زیادی فیبر از جمله بتا گلوکان است که یکی از انواع فیبرهای غذایی محلول است. رشد باکتری های مفید روده کودک شما را تقویت می کند و ممکن است تنوع باکتریایی در روده را تسریع کند.

 

علاوه بر این، بلغور جو دوسر از نظر طعم نسبتاً خنثی است، که ترکیب آن را با سایر غذاهای مقوی و سالم آسان می کند. به عنوان مثال، برای طعم بیشتر، می‌توانید مقداری میوه و دارچین پوره شده بریزید.

 

از عسل اجتناب کنید

مطمئن شوید که هرگز به نوزاد زیر یک سال عسل ندهید، زیرا انجام این کار می تواند آنها را در معرض خطر بوتولیسم قرار داده و خطر خفگی را به همراه داشته باشد.

پرهیز از عسل دادن به کودک زیر یک سال

 کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی پروتئین و چربی است که هر دو می توانند باعث افزایش وزن در کودک شما شوند.

 

به خاطر داشته باشید که بادام زمینی یکی از 8 آلرژنی است که می تواند جدی ترین واکنش های آلرژیک را در ایالات متحده ایجاد کند.

 

آخرین شواهد از تغذیه نوزادان 6 ماهه با غذاهایی که معمولاً باعث ایجاد آلرژی می شوند، حمایت می کند. این موضوع شامل بادام زمینی هم هست. تحقیقات نشان می دهد که این رویکرد ممکن است در واقع به جلوگیری از ایجاد آلرژی کمک کند.

کره بادام زمینی

شما می بایست غذاهای آلرژی زا را به طور روشمند معرفی کنید، همیشه یکی یکی و غذاهای جدید و پرخطر را با حداقل یک هفته فاصله زمانی معرفی کنید.

 

مهم است که اینها را به طور منظم به کودک خود بدهید – همیشه مراقب علائم آلرژی از جمله کهیر، قرمزی اطراف دهان یا خس خس سینه باشید. اگر این اتفاق افتاد، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

هرگز کره بادام زمینی را مستقیماً از شیشه به کودک خود ندهید، زیرا انجام این کار ممکن است خطر خفگی داشته باشد.

 

بهترین راه برای تغذیه کودک با کره بادام زمینی طبیعی، یا هر نوع کره آجیلی دیگر، این است که آنها را با آب گرم، سس سیب، شیر مادر یا شیر خشک یا – اگر قبلاً لبنیات معرفی کرده اید – با ماست مخلوط کنید.

 

برای غنای بیشتر می توانید آن را به بلغور جو دوسر مخلوط کنید.

 

اگر کودک شما در معرض خطر بالاتر آلرژی قرار دارد یا اگزما داشته است، قبل از دادن هر گونه کره آجیل یا غذاهای پرخطر به او با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

 

آنها ممکن است توصیه کنند صبر کنید تا بزرگتر شوند و سپس بخواهند در مطب خود بر این امر نظارت کنند یا ابتدا یک آزمایش آلرژی را پیشنهاد کنند.

 

شایع ترین آلرژی غذایی

 

    شیر گاو

    تخم مرغ

    ماهی

    صدف سخت پوستان، مانند میگو

    گندم

    سویا

    بادام زمینی

    آجیل درختی

 

تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی نیروزا است که برای نوزادان و بزرگسالان به طور یکسان عالی است. این غذا ترکیبی پرکننده از چربی و پروتئین را فراهم می کند. تخک کرغ اغلب روی معده ملایم است، همه کاره است و به راحتی آماده می شود.

تخم مرغ مفید برای رشد کودک 

مراقب باشید زیرا این یکی دیگر از غذاهای آلرژی زا است که می خواهید به آرامی و روشمند معرفی کنید. برای واکنش آلرژیک چشم خود را باز نگه دارید. اگر کودک شما خس خس می کند یا مشکل تنفسی دارد، فوراً به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

 

هنگامی که تخم‌مرغ‌ در رژیم غذایی کودک شما نقش اساسی دارد، می‌توانید آن‌ها را هم بزنید و مقداری پنیر و سبزیجات برای مواد مغذی بیشتری در آن بپاشید.

 

می توانید از تخم مرغ در غذاهای دیگر نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، سعی کنید آنها را به برنج با پنیر و سبزیجات اضافه کنید تا کمی برنج سریع تهیه کنید، سپس آنها را به صورت نوار برش دهید تا سرو کنید.

 

غذاهای مناسب برای وزن گیری کودک از ۹ تا ۱۲ ماهگی

 

مطمئناً لازم نیست تا 9 ماهگی برای معرفی ماهی درنگ کنید، اما ممکن است ماهی دادن برای نوزادان در این سن راحت تر از اوایل زندگی باشد.

 

ماهی

ماهی پروتئین و چربی های سالمی را به بدن می رساند که برای رشد کودک شما حیاتی است. توجه داشته باشید که به دنبال ماهی هایی با جیوه کم مانند سالمون، شاه ماهی و قزل آلا باشید.

 

علاوه بر این، این ماهی ها و ماهی های دیگر حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) مغذی مغز هستند، نوعی اسید چرب امگا 3 که برای رشد مناسب مغز در اوایل دوران کودکی ضروری است.

ماهی مفید برای رشد مغزی کودک

ماهی را با دیپ ماست پر چرب لیمویی غنی یا سس مارینا که حاوی مواد مغذی است مصرف شود.

 

بیش از 1 سال

به نظر غیر منطقی می رسد، اما وقتی نوزادان به نقطه عطف 12 ماهگی خود می رسند، ممکن است متوجه شوید که کمتر غذا می خورند.

 

به این دلیل است که سرعت رشد آنها کاهش می یابد. در واقع، اکثر کودکان نوپا بین اولین و دومین سالگرد تولد خود فقط حدود 5 پوند وزن اضافه می کنند.

 

البته، آنها هنوز در حال رشد هستند و به تغذیه زیادی نیاز دارند. به دیگر سخن آنها به سرعتی رشد نمی کنند که در 12 ماه اول زندگی رشد می کردند.

 

بنابراین، نگران نباشید اگر قهرمان غذاخوری شما به طور ناگهانی در این مرحله کند شد. اگر هنوز انرژی بازی کردن را دارد و هوشیار به نظر می رسد، احتمالاً اوضاعش خوب است.

 

روغن زیتون یا آووکادو

کودک نوپای شما باید مقدار مناسبی از چربی های سالم دریافت کند. در واقع، 30 تا 40 درصد از کالری کودک نوپای شما باید از چربی ها تامین شود.

 

آنها در این سن به 1000 تا 1400 کالری در روز نیاز دارند، یعنی حدود 30 تا 50 گرم چربی در روز.

 

اگر کودک نوپای شما نیاز به حمایت بیشتری دارد، برای شروع، مقداری روغن زیتون یا روغن آووکادو به غذای او اضافه کنید، حدود یک چهارم تا نصف قاشق غذاخوری (4-7 میلی لیتر) برای شروع. می توانید آن را در یک کاسه سوپ یا هوموس اضافه کنید یا مقداری نان سبوس دار را داخل آن بریزید.

 

مراقب باشید که به کودک خود روغن زیادی نخورانید، زیرا انجام این کار می تواند باعث ناراحتی معده یا اسهال می شود.

 

آیا باید نگران وزن فرزندتان باشید؟

اگر کودک شما برای بازی کردن انرژی دارد و نقاط عطف رشد خود را دنبال می کند، احتمالاً به خوبی رشد می کند.

 

اگر یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشکلی را در مورد وزن کودک شما شناسایی نکرده باشد، احتمالاً نیازی به نگرانی نیست.

 

به خاطر داشته باشید که نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند و آنهایی که نیازهای سلامتی ویژه ای دارند ممکن است نمودارهای رشد عمومی را دنبال نکنند.

 

گفته می شود، غریزه والدین واقعی است. همیشه هر گونه نگرانی را با متخصص مراقبت های بهداشتی فرزندتان بیان کنید. توجه داشته باشید که دقیقاً چه چیزهایی را مشاهده می کنید که باعث ناراحتی شما می شود، با جزئیات بیشتر.

 

به عنوان مثال، می توانید زمان، تاریخ، و مقدار و نوع غذایی که فرزندتان خورده است را ثبت کنید.

 

اگر کودک شما بی حال به نظر می رسد، از شیر خوردن امتناع می کند، یا مراحل رشد خود را برآورده نمی کند، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند پزشک اطفال، قرار ملاقات بگذارید.

 

علاوه بر ارزیابی پزشکی، ممکن است شما را به متخصص دیگر، مشاور شیردهی، کاردرمانگر یا متخصص تغذیه ارجاع دهند.

 

سخن آخر

تغذیه به هنگام کودک شما می تواند تأثیرات مادام العمر داشته باشد. اطمینان از اینکه آنها به اندازه کافی غذا می خورند – و به اندازه کافی رشد می کنند – نگرانی بسیاری از والدین است.

 

اگر کودک شما مانند گذشته به خوبی غذا نمی خورد، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا علل زمینه ای را رد کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف غذای نوزادان به طور معمول در حدود 12 ماهگی کاهش می یابد.

 

غذاهای شگفت انگیز و مغذی زیادی وجود دارد که به رشد کودک شما کمک می کند – از جمله تخم مرغ، آووکادو و کره بادام زمینی.

 

اگر جوان‌تر یا کمتر از 6 ماه هستند، سعی کنید با توجه به نشانه‌های گرسنگی‌شان فرصت‌های کافی برای شیردهی یا نوشیدن شیر خشک برای آنها فراهم کنید.

 

تمام آنچه گفته شد، اگر کوچولوی شما هوشیار به نظر می رسد، نقاط عطف رشد را برای سن خود برآورده می کند و انرژی کافی برای بازی دارد، احتمالا به اندازه کافی غذا می خورد و جای نگرانی نیست.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مقالات نیز سر بزنید

بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد
تغذیه نوزاد
الهام احمدی
بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوزاد شما به همان سرعتی که باید رشد می‌کند یا خیر؟  اگر نگران این هستید که وزن نوزادتان

اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان
تعذیه کودک
الهام احمدی
اثرات مصرف زیاد قند بر سلامتی کودکان

فقط چند چیز وجود دارد که چهره کودک را مانند یک خوراکی شیرین روشن می کند. اکثر کودکان با رویش دندان، دوز ساکارز و گلوکز

مشکلات خواب نوزادان
مراقبت از نوزاد
الهام احمدی
مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن

مشکلات خواب نوزادان و راه حل های آن  آیا با مشکلات خواب نوزاد دست و پنجه نرم می کنید؟ خواب نوزاد با خواب بزرگسالان متفاوت

Scroll to Top
اسکرول به بالا

تخفیف ویژه

با وارد کردن نام و شماره موبایل خود، از بیبی لینو تخفیف بگیرید!
کد تخفیف برای شما پیامک خواهد شد.
برای خرید به فروشگاه happybuy مراجعه فرمایید.